Go Back   Sazkursu.com > Halk Müzigi ve Baglama icin Genel Bilgiler > BAĞLAMA
Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 11-09-2008, 09:56   #1 (permalink)
Onaltılık Üye
Üyelik tarihi: 01.01.1970
Yaş: 24
Mesajlar: 165
Tecrübe Puanı: 45 sam55 is on a distinguished road
Standart Bağlama Metodu çalişmalarinda Yapilan Yanlişliklar Ve öneriler


Sosyal Sitelerde Paylas
Bu Mesajı Paylaş |
Cumhuriyet'in kuruluşundan sonra her alanda başlatılan yenileşme ve çağdaşlaşma çalışmalarından, Türk müziği ancak 53 yıl sonra nasibini almaya başlamıştır. İlk olarak 1975 yılında açılan Türk Müziği Devlet Konservatuarlarında, önceleri usta çırak ilişkisi içerisinde yetişmiş ve geleneksel halk müziğine çok büyük emekleri geçmiş olan öğretim elemanları görev yaparken, günümüzde bu hocaların yetiştirdiği ve çoğunlukla müzik okullarından mezun olan yeni bir nesil, eğitim ve öğretim görevini devralmaya başlamıştır. Gerek Türk müziği okullarının geç açılmış olması, gerekse bu müziğin eğitim, öğretiminin geliştirilmesi ve sistemleştirilmesi için yapılan çalışmaların yeterli olmayışı, Türk müziği ile ilgili bir çok problemin çözülemeden günümüze kadar taşınmasına ve usta-çırak ilişkisinden yeterince kurtarılamamasına neden olmuştur. Yeni yetişen nesil de konunun eğitimine yönelik bilimsel araştırmalar yapmak yerine, çoğunlukla piyasaya yönelik çalışmaları sonucu icracılık gelişirken, eğ;itim yönündeki aksaklıkların günümüze kadar taşınmasına ve devam etmesine neden olmuştur.

Türk müziği okullarının açılması ile birlikte bağlama, bu kurumlarda eğitimi ve öğretimi yapılan ilk halk çalgılarımızdan birisi olmuştur. Bağlama, yapım tekniği ve form olarak son derece rahat kullanımı olan işlek bir çalgıdır. Her iki ele sağladığı hareket serbestliği, sap üzerinde yatay ve düşey olarak sahip olduğu pozisyonlar, 2,5 oktavlık ses alanı, bağlamayı çok amaçlı kullanabilme olanağı sağlamaktadır.

Ayrıca ülkemizin her köşesinde yıllarca yaygın bir şekilde kullanılan bağlamanın bugün özellikle müzik eğitiminde bir araç olarak kullanılması artık kaçınılmaz hale gelmiştir. Fakat usta çırak ilişkisi içerisinde eğitimi verilerek günümüze kadar gelen bağlama, müzik okullarının açılmasına rağmen yeterli metot çalışmaları yapılmadığından bu gün bu ilişkiden yeterince kurtarılamamıştır.

Bağlama eğitim ve öğretimi ile ilgili metot çalışmaları bulunmaktadır. Fakat bu çalışmaların büyük bir çoğunluğu usta çırak ilişkisi içerisinde kendisini yetiştirmiş kişiler tarafından yapıldığından, bilimden daha çok ticari veya ekonomik endişeler ön planda tutulmuştur. Metot adı altındaki bu çalışmalar incelendiğinde, ciddi yaklaşımlar da olmakla birlikte büyük bir çoğunluğu türkü kitabı olmaktan öteye gidememiştir. Kaynakçası veya bibliyografyası olmayan birçok metot çalışmasını görmek mümkündür. Bunun sonucu olarakta, birçok ezginin notası yanlış yazılmış, anlatımlar ve kavramlar birbirine karışmış, bağlamayı ve notayı yeni gören öğrencilere metodun 4. veya 5. sayfasında türkü öğretilmeye çalışılmıştır. Konu ile ilgili kaynaklar görülmeden, araştırma ve inceleme yapılmadan hazırlanmış olan bu çalışmalar, ancak piyasadaki belirli bir çevreye hitap etmektedir. Bu tür çalışmaların Üniversite çatısı altında eğitim ve öğretim yapan müzik okullarında ders kitabı olarak kullanılması, ancak zaman kaybına neden olacaktır.

Bu çalışmalarının büyük bir çoğunluğunda amaç yeterince belirgin değildir. Metot'un bir konuyu öğretebilmek için izlenmesi ve takip edilmesi gereken bir sistem veya yol olduğuna inanıyoruz. Öğretici, konu ile ilgili metodu veya metotları uygular, öğrenci o metotlardan çalışarak konuyu öğrenir. Böylece metot, öğreticinin rehberi, öğrencinin ise çalışabileceği bir kaynak olur. Öğrencinin metodu alıp okuyarak bağlama çalmayı öğrenmesi beklentisini de yeterince doğru bulmuyoruz.

Bazı metotlarda ise sadece eser (türkü) öğretmeye yönelik amaçlar edinilmiştir. Oysa bağlama eğitiminde, ilk aşamada halk ezgilerinin birer araç olarak kullanılmasının daha doğru olacağına inanıyoruz. Bu tür çalışmalarda; ''Nota bilen öğrencilere mi yoksa bilmeyenlere mi hitap edildiği veya ilk önce nota mı öğretiliyor bağlama mı? Yoksa her ikisi paralel mi öğretiliyor?'' yeterince açık değildir. Ayrıca her notanın altına notanın adının yazılması da izahı zor bir uygulamadır.

Bir çalgının öğretiminde ki en önemli konulardan birisi de çalgının doğru tutulmasıdır. Bunun için bağlamanın öğretiminde de; bağlamanın ve tezenenin nasıl tutulacağı veya tarif edilen şekilde tutulmazsa ne tür aksaklıkların olacağı. nedenleri ile birlikte açık ve anlaşılır bir dille anlatılmalıdır. Konunun pekiştirilmesi için gerekirse fotoğraf ve çizimlerden de faydalanılmalıdır. Fakat yapılan metot Çalışmalarının büyük bir çoğunluğunda bu en önemli konu yüzeysel olarak geçiştirilmiştir. Konunun anlatımı fotoğraf veya çizimler ile yapılmıştır fakat, fotoğraf ve çizimlerin büyük bir çoğundan hiçbir şey anlaşılmadığı gibi, bazıları da doğru yerine yanlışa örnek teşkil edecek türdedir.

Metot çalışmalarda yapılan diğer bir hata da; öğretime başlanırken tezene vuruşlarının standart bir şekilde olmayışıdır. Bir tartımdaki tezene vuruşu aynı kitabın başka bir sayfasında daha farklı da gösterilebilmektedir. Ayrıca tartımlar öğretilmeye çalışılırken yazılan ''Tam, Ta, Ta, Ta,...." gibi terimler ancak nota bilen insanlara bir anlam ifade etmektedir. Nota bilmeyen insanlar ise, bu terimleri veya kelimeleri anlatılmak istenenden çok daha değişik şekillerde okuyabilmekte ve anlayabilmektedirler.

Bu çalışmalarda netleşmeyen diğer bir konu da; çalışmanın hangi ebatta bağlamaya göre yapıldığıdır. 39-43 tekne bir bağlamanın öğretimi ve icrası ile daha küçüğü veya daha büyüğü arasında, özellikle sol el parmak numaralarında önemli farklılıklar bulunmaktadır. Bu nedenle metotta hangi ebattaki bağlamanın esas alındığı mutlaka belirtilmelidir. Öğretilecek konular mutlaka belirli bir sıra içerisinde ve basitten zora doğru verilmeli. hangi konunun hangisinden sonra öğretileceğinin planları çok iyi yapılmalıdır.

Bilindiği gibi, halk ezgileri notaya alınırken söze göre yazılmış, fakat çalgının çalabileceği yazım şekline ise fazla dikkat edilmemiştir. Bu nedenle metot hazırlanırken özellikle yöresel tavır özelliği gösteren türkü ve ezgiler, bağlamadaki tezene vuruşlarına göre yeniden yazılmalıdır.

Görüldüğü gibi, konu ile ilgili özellikle müzik okullarında ders kitabı olarak kullanılabilecek, bilimsel bir anlayışla hazırlanmış olan metot çalışmalarına ihtiyaç bulunmaktadır. Bu konuda özellikle üniversitelerde çalgı eğitimi veren ders hocalarına görev düşmektedir.

Yapılan bu hataların sayısını daha da artırmak veya bunların çözümlerini daha değişik şekillerde de ifade etmek mümkündür. Fakat yukarıda genel olarak bahsettiğimiz konulara dikkat edilerek ve ticari endişeden daha çok bilimsel bir anlayışla hazırlanacak olan metotların, eğitimdeki bu önemli açığı daha da kapatacağına inanıyoruz. Dileğimiz her halk çalgısı için bu anlayışla hazırlanacak olan metotların artmasıdır.

Benzer Konular
Reklam Alani
sam55 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Reklam & Sponsor Alanı

Alt 11-09-2008, 13:01   #2 (permalink)
Moderator
Mehmet7 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 01.01.1970
Yaş: 42
Mesajlar: 1.619
Tecrübe Puanı: 48 Mehmet7 has a spectacular aura aboutMehmet7 has a spectacular aura aboutMehmet7 has a spectacular aura about
Standart Ce: Bağlama Metodu çalişmalarinda Yapilan Yanlişliklar Ve öneriler


Sosyal Sitelerde Paylas
Bu Mesajı Paylaş |
faydalı bilgiler için teşekkürler ertuğrul

Reklam Alani

Mehmet7 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 11-09-2008, 16:09   #3 (permalink)
Onaltılık Üye
Üyelik tarihi: 01.01.1970
Mesajlar: 208
Tecrübe Puanı: 45 xorto49 is on a distinguished road
Standart Ce: Bağlama Metodu çalişmalarinda Yapilan Yanlişliklar Ve öneriler


Sosyal Sitelerde Paylas
Bu Mesajı Paylaş |
verdiğin bilgiler için çok teşekkürler

Reklam Alani
xorto49 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 11-09-2008, 19:08   #4 (permalink)
Moderator
xelodo - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 01.01.1970
Nereden: sivas
Yaş: 34
Mesajlar: 1.080
Tecrübe Puanı: 48 xelodo has a spectacular aura aboutxelodo has a spectacular aura aboutxelodo has a spectacular aura about
Standart Ce: Bağlama Metodu çalişmalarinda Yapilan Yanlişliklar Ve öneriler


Sosyal Sitelerde Paylas
Bu Mesajı Paylaş |
araştırmanız ve paylaşımınız için teşekkürler...böyle faydalı bilgilerin sitemizde paylaşımlarının devamı diliyoruz....sevgiler

Reklam Alani
Imza ( Signatürü )

kağıt dinlerken yazarı; ne yanlış anlar, ne de önyargılı yaklaşır. yazarlığın en iyi tarafı budur...


xelodo isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 17-09-2008, 16:22   #5 (permalink)
Dörtlük Üye
Üyelik tarihi: 01.01.1970
Mesajlar: 3
Tecrübe Puanı: 0 filiz23 is on a distinguished road
Standart Ce: Bağlama Metodu çalişmalarinda Yapilan Yanlişliklar Ve öneriler


Sosyal Sitelerde Paylas
Bu Mesajı Paylaş |
çok güzel bilgiler için teşekkür ederim devamını beklıyorum

Reklam Alani
filiz23 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 22-10-2008, 23:51   #6 (permalink)
Dörtlük Üye
Üyelik tarihi: 01.01.1970
Mesajlar: 7
Tecrübe Puanı: 0 Sazasigi is on a distinguished road
Standart Ce: Bağlama Metodu çalişmalarinda Yapilan Yanlişliklar Ve öneriler


Sosyal Sitelerde Paylas
Bu Mesajı Paylaş |
sağol faydalı bilgilerin için

Reklam Alani
Sazasigi isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 27-04-2009, 18:57   #7 (permalink)
Dörtlük Üye
Üyelik tarihi: 25.04.2009
Yaş: 44
Mesajlar: 16
Tecrübe Puanı: 0 makkemik is on a distinguished road
Standart Ynt: Bağlama Metodu çalişmalarinda Yapilan Yanlişliklar Ve öneriler


Sosyal Sitelerde Paylas
Bu Mesajı Paylaş |
Öneri olarak söylenebilecek bir metod kitabı varmıdır ? peşin teşekkürlerimle... Paylaşımlar için sağolun. Çok faydalı bir site olmuş.

Reklam Alani
makkemik isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 27-04-2009, 19:31   #8 (permalink)

Erdal Ibili

admin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 24.02.2005
Nereden: viyana
Yaş: 35
Mesajlar: 5.593
Tecrübe Puanı: 10 admin is a glorious beacon of lightadmin is a glorious beacon of lightadmin is a glorious beacon of lightadmin is a glorious beacon of lightadmin is a glorious beacon of lightadmin is a glorious beacon of light
Standart Ynt: Bağlama Metodu çalişmalarinda Yapilan Yanlişliklar Ve öneriler


Sosyal Sitelerde Paylas
Bu Mesajı Paylaş |
medet aslan,Zeynel sönmez, Irfan Kurt,Hakan Akmaz

Reklam Alani
Imza ( Signatürü )

Dikkat

Resmi Hesaplarımız Lütfen Abone ve takip edin
Facebook Fan Sayfamız
Instagram
Twitter
Youtube

admin isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
bağlama, calişmalarinda, metodu, oneriler, yanlişliklar, yapilan

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Tüm Zamanlar GMT +2 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 20:35.


Sitemiz tüm dünyaya açık, hiçbir ayrım yapmaksızın faaliyettedir. Ayrıca tüm üyeler her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir. Her türlü sorumluluk yazan kullanıcıların kendisine aittir. Uygunsuz davranış vb. hareketler bazen site ekibinin gözünden kaçabilir. Bu yüzden uygunsuz davranış görülmesi durumunda, şikayetlerinizi iletişim bölümünden bildirirseniz, gerekli işlemler yapılacaktır. Bu site, telif hakları Copyright ©2000 - 2011, Jelsoft Enterprises Ltd'e ait olan vBulletin® 3.8.6 scripti ile tasarlandı ve kodlandı. Ayrıca sitemiz extra Php ve Ajax -jQ- ile güçlendirildi. Arama motoru optimizasyonu ise, vBSEO kullanılarak yapılmıştır.

Style Designed By Sazkursu.com

 

Free Page Rank Tool Karakalem vbulletin-turko
no new posts

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0